Bescherm jezelf tegen griep en verkoudheid met deze tips

De zomer is nu officieel voorbij en zo langzaam kondigt de koude winter zich aan. Dit betekent ook: verkoudheid en de griep. Hoe voorkom je dat?
By: Alex / 10/11/2019 / Onze verhalen

Iedereen kent het: wanneer de temperatuur daalt, verzwakt ons immuunsysteem en hebben we binnen de kortste tijd een griepje of verkoudheid te pakken. Snotteren, hoesten, koorts met hoofdpijn en pijn in het lichaam, het hoort er helaas allemaal bij. Hoe vatbaar we zijn voor griepvirussen of verkoudheid, hangt af van een aantal factoren. Met name een gebrek aan slaap, te weinig lichamelijke beweging en mentale stress zijn verantwoordelijk voor een verzwakt immuunsysteem. Dit maakt ons gevoeliger voor acute aandoeningen van de luchtwegen.

Met een paar eenvoudige tips kun je je immuunsysteem een boost geven en je beschermen tegen ziekteverwekkers:

Smoothies tegen de griep

1. Gezond eten

Besteed aandacht aan een uitgebalanceerd en vezelrijk dieet. Het Nederlandse Voedingscentrum beveelt minstens 250 gram groente en 2 porties fruit per dag aan - dit voorziet je lichaam van voldoende vitamine C.

Voedingsmiddelen die het afweersysteem van je lichaam stimuleren: broccoli, citroen, sinaasappels, witlof, knoflook, appels, amandelen, gember, paprika.

2. Voldoende slaap

Iedereen heeft voldoende en goede slaap nodig! Met een paar eenvoudige trucs kun je ervoor zorgen dat je tijdens je slaap ook echt uitrust. Zo helpt het bijvoorbeeld om je kamer 10-15 minuten voordat je gaat slapen goed te ventileren, en te zorgen voor een goede luchtvochtigheid in de kamer door bijvoorbeeld een natte handdoek over de verwarming te hangen. De vochtige lucht voorkomt het uitdrogen van de slijmvliezen als resultaat van de droge verwarmingslucht.

3. Frisse lucht

Ook overdag is frisse lucht belangrijk! Ventileer werk- en leefruimtes meerdere keren per dag en ga de frisse lucht in, zelfs als het weer niet mee zit.

4. Beweging

Volgens verschillende studies hebben mensen die minstens 5 keer per bewegen of sporten (naar je werk fietsen of een lange wandeling maken telt ook!), slechts de helft zo vaak last van verkoudheid als mensen die minder vaak per week bewegen. Ook zijn de symptomen van ziektes minder erg, wanneer ze toch de griep of een verkoudheid vatten.

4. Vermijd langdurige stress

Of het nu gaat om stress op het werk, een ruzie met je vriend of vrienden, of zelfs werkloosheid: er zijn aanwijzingen dat vooral gestresste mensen meer vatbaar zijn voor ziekte. Mindfulness-oefeningen zoals meditatie of Thai Chi kunnen helpen het stressniveau te verlagen, innerlijke rust te krijgen en zo het immuunsysteem te versterken.

Mocht je nu toch een griepje of verkoudheid vatten, kruip dan lekker op de bank met een lekker kopje thee. Hier lees je de lekkerste thee recepten.